donderdag 27 september 2012

Mens en samenleving: Neoliberalisme gevaarlijk op psychologisch vlak

Vooreerst zag ik de voordracht van Paul Verhaeghe "We strike back - Inleveren voor of tegen het neoliberalisme" (Vooruit, Gent, 30 januari 2012)
U kan deze nalezen via de link
http://westrikeback.vooruit.be/wp-content/uploads/2012/01/LezingPaulVerhaeghe-Neoliberalisme1.pdf



“Het neoliberalisme is ronduit gevaarlijk op psychologisch vlak” zegt Paul Verhaeghe.
In mijn ogen klopt dit.  In onze maatschappij houdt men enkel nog het winstbejag en de tijdswinst in het oog.  Alles moet efficiënt zijn en zijn nut hebben.  Hoe de mensen zich voelen, deert nog weinigen.

Enkele voorbeelden:
Op mijn werk was een collega die bijna pensioengerechtigd was.  De laatste jaren mocht zij van de directie niet meer deelnemen aan de opendeurdag.  Haar contact met de ouders zou geen goede pr zijn voor de school.  De uren die wij, de andere collega’s deden voor de rondleiding, inschrijvingen of gesprekken met de ouders, moest zij presteren op de kopieerdienst.
Als dit jou wordt opgelegd, heb je het gevoel dat je niet meer meekan.  Je krijgt het gevoel dat je faalt.  Dit is een aanslag op jouw zelfvertrouwen.  Ze heeft het meer dan 30 jaar gedaan.  Ze werd niet meer geapprecieerd.  Dit doet pijn in een mensenhart.
Voor de directie was het belangrijk om véél inschrijvingen binnen te halen (hun product) en een goede, professionele presentatie te vertonen.
Als je zo door de directie wordt bekeken, denk ik dat de zin en de verbondenheid met je werk ook héél fel vermindert.

Mensen hebben op hun werk voor alles een deadline.  Dit brengt veel tijdsdruk en stress teweeg.  Eveneens de vele ontslagen in vele en grote bedrijven zorgt voor spanningen.  Door die onzekerheden en stressfactoren ontstaan angsten bij de mensen.  Met als gevolg veel pesterijen op het werk.  Velen willen hun eigen plaats veilig stellen.  De solidariteit mindert hierdoor sowieso.  In het negatievere geval gaan de mensen de andere slecht maken of zorgen dat er iets misloopt met hun werk.
Toen ik als opvoedster niet onmiddellijk werk had, ging ik als interim werken in een vleeswarenbedrijf.  Het was bandwerk.  Ik stond achteraan om de voorverpakte pakjes van de band in dozen te stoppen.  Plotseling sneed de machine de pakjes niet meer door.  Ik riep naar de collega’s vooraan om de band te stoppen omdat ik niet meer kon inpakken.  Dat deden ze niet.  Op het inlegmachine stond een teller.  Als zij de machine stillegden, hadden zij minder op de teller.  Dat het mes stuk was, was mijn probleem.  Meters pakjes vielen op de grond… .   Lang leve de noodknop ;-) !
Wie houdt het dag in dag uit vol om in zo’n mentaliteit te werken.  Ik alvast niet.
Het is de werkdruk die mensen zo doen handelen tegen anderen.

Het aantal pesterijen op het werk blijft stijgen:

De site http://www.respectophetwerk.be/nl/front-page vind ik een interessante site over het psychosociaal welzijn op het werk.

2 opmerkingen:

  1. Hallo,

    Zoals je zegt, hoe de mensen zich voelen, deert nog weinigen, is jammer genoeg waar. Men geeft minder en minder nog om zijn medemens. Met alle gevolgen van dien. Ik vind het zo jammer dat er sowieso al pesterijen zijn, maar dat het nu ook al op de werkvloer begint? Kinderen plagen elkaar wel eens, maar hebben geen idee wat de gevolgen hiervan kunnen zijn. Wij volwassenen weten dit namelijk wel, maar houden hier ook geen rekening mee. Hierbij moet ik denken aan het filmpje van het meisje Kayleigh, dat gepest werd aan de bushalte. Dit was hartverscheurend om te zien. Heb je dit filmpje ook gezien? Ik vind het wel goed dat de ouders het filmpje op facebook gepost hebben, zodat iedereen kon zien, hoe erg het was voor haar dochter. Maar natuurlijk werd de ‘pestkop’ dan zelf heel erg bedreigd hierdoor. Ik vond niet dat het moest overgaan tot doodsbedreigingen, maar ik vond het wel goed, dat het meisje hetzelfde eens meemaakte. Zelf ben ik vroeger gepest geweest en dit is zeker iets dat je heel je leven meedraagt en ik wens dit zeker niemand toe.

    Groetjes

    Leatitia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pesten gebeurt overal. Helaas.En zelfs kinderen kunnen daar vreselijk hard in zijn. Vreselijk wat er met Kayleigh gebeurt. Ik vind het goed dat het bekend is gemaakt en eigenlijk ook de reactie nadien. Doodsbedreigingen zijn erover, maar ik denk toch dat er hierdoor heel wat pesters zijn wakker geschud. Wat mij ook raakt, is dat er héél veel mensen het zien gebeuren en niet reageren. Dat vind ik ook vreselijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Graag uw reactie! Dankjewel!