vrijdag 28 september 2012

Mens en zingeving: getuigenissen die me aanspreken

In het videofragment http://vimeo.com/12578540 "Koppen XP: geloven beweegt Vlaanderen" spraken twee getuigenissen mij aan.

Leraar Eric Buys vindt dat hij zijn geloof continue bij zich heeft.  Als voorbeeld gaf hij een klasvoorbeeld:
Als je als leerkracht héél veel aandacht krijgt van de kinderen, dan draait het niet om de populariteit, maar draait het om de liefde die je van de kinderen krijgt, zegt Eric.
Dit is inderdaad ook de manier waarop ik "geloof"... het zit in de alledaagse dingen.  Het zit in het symbolische, in de betekenis.  Het draait hier niet om de rituelen en de letterlijke verhalen.  Het is besef hebben van de waarden in het leven en niet opteren voor eigen belang of winstbejag (populariteit).

Dit geldt ook voor de getuigenis van Michel Follet.  Hij zegt dat het geloof zit in het onderhuidse.  Het zijn de goede daden van elke dag, de dingen die je doet zonder eigen belang.  Het goede dat je kan doen bv. bij een radioprogramma de goede doelen in de kijker zetten, opkomen voor de armen of verwaarloosden.

Het warme gevoel dat zij bezitten en dat hun geloof is... spreekt me aan.  Mensen waarbij hun huis vol beeldjes van Maria etc staat en ontzettend veel bidden, maar vergeten om er voor elkaar te zijn, die kunnen mij niet overtuigen van een goed geloof.  Het zijn de mensen zoals Eric en Michel die het geloof in hun handelen laten doorschijnen ... het zijn zij die me treffen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Graag uw reactie! Dankjewel!