vrijdag 28 september 2012

Mens en zingeving: PKG schaal

Ik vulde de Post-Kritische Geloofschaal in.  Hieraan kan u ook deelnemen op onderstaande link:
http://www.kuleuven.be/thomas/page/pkg-pcbs/

Het resultaat van de PKG schaal is voor mij opvallend "second naiveté".
Ik kan me hierin terugvinden: symbolisch geloven.
Ik ben heel christelijk opgevoed.  Ik heb het christelijk geloof dus ingelepeld gekregen.
Tijdens mijn tienerjaren ben ik het in vraag beginnen stellen.  Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat je welk geloof dan ook, niet letterlijk mag nemen.  De (bijbel)verhalen lees je, maar je moet eigenlijk tussen de regels lezen.  In mijn ogen is de boodschap achter het verhaal belangrijk, niet de letterlijke betekenis van de verhalen.  Ik geloof dus niet dat die verhalen "gebeurd" zijn en die mensen (Maria, Jozef, Jezus, ...) geleefd hebben.  Ik geloof in de boodschap die de schrijver wil overbrengen.  Voor mij zijn de waarden en de normen die men wil duidelijk maken belangrijk in het leven.
Die levenslessen heb ik voor mezelf eruit gehaald, maar de rituelen en groepsbeleving is zeker niet voor mij bestemd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Graag uw reactie! Dankjewel!