vrijdag 28 september 2012

Mens en zingeving: wie/wat geeft zin aan mijn leven

Alles wat het leven aangaat, begint steeds bij jezelf vind ik.
Om te beginnen, moet je dus zelf zin kunnen geven aan je eigen leven.
Je moet zorgen dat je zelf goed in je vel zit door dingen te doen waar je volledig achterstaat, waar je jezelf kan in vinden.  De dingen waar je voldoening van krijgt.  De dingen die je graag doet.
Door die dingen ga je je goed voelen waardoor je je leven zingeeft.
Een cirkeleffect dus ...

Uiteraard heb je ook andere mensen nodig in jouw leven.  Mensen waarmee "het klikt".  Mensen die iets oproepen in jezelf waardoor je je meer gaat ontplooien.  Waardoor je interesses verbreden.
Mensen die je dieper doen nadenken over bepaalde zaken.
Mensen die je doen nadenken over de waarden van het leven en over jouw gevoel.
Die mensen geven zin aan je leven.

De liefde vind ik de grootste zingever aan mijn leven.
Mijn man doet ongelooflijk veel opofferingen voor mij, uit liefde voor mij, opdat ik loopbaanonderbreking kan nemen om zo de studie van kleuteronderwijzer (mijn droom) te kunnen volgen.
De liefde voor mijn kinderen ...de momenten die ik met mijn kinderen kan delen, dat geeft zin aan mijn leven.  Die zorgen ervoor dat ik een goed gevoel heb over mijn leven.
Onder liefde versta ik ook de vriendschapsrelaties.  Zonder de oprechte vriendschappen die ik heb, zou mijn leven "niet compleet" zijn.  Het gevoel van erkenning en appreciatie, van plezier en amusement maken een leven "goed"!
De mensen die er voor mij "zijn" als ik ze nodig heb, die maken het het leven de moeite waard.

Mensen van veraf -met of zonder enige verbintenis- kunnen ook zin geven aan mijn leven.
Voordrachten (live of internet) of sites kunnen me inzichten in het leven geven zodat ik dan even stilsta bij het onderwerp waardoor ik een nieuwe invulling krijg van de zingeving voor mijn leven.
Bijvoorbeeld:  een vriendin verdiept zich in het spirituele.  Wij hebben er al enkele gesprekken over gehad.  Zij geeft me dan websites aan waar ze zich in vindt en cursussen van volgt.  Ik ga ze bekijken en neem dan daar dingen uit waar ik kan achter staan.  Ik geloof niet in een god.  Ik geloof wel in de mens en de medemensen.  Mijn vriendin gaf me de website http://aqueesteofenergy.be.  Hieruit en uit onze gesprekken haalde ik al enkele dingen.  Zoals 'iedereen heeft een innerlijke godin in zich'.  (hier ga ik dieper op in, in het bericht mens en zingeving: geloof) en ook de projecten die de organisatie opbouwt.  Momenteel zijn mijn kinderen nog te klein, maar indien de tijd er is dat ik kan meedoen aan zo'n project zou mij dat enorm veel zin-geven aan mijn leven.  Projecten zoals een vakantieweek begeleiden voor chronisch zieke kinderen of gehandicapte kinderen of kinderen uit de armoede.  Kinderen terug kunnen laten proeven van geluksmomenten!  Glimlachen op kinderen hun gezicht kunnen toveren door voor hen iets te doen.  Het zou diep vanuit mijn hart komen en hopelijk hen diep raken in hun hart. Dat zou mij enorm veel zin-geven in het leven.

Iets voor iemand anders doen en hen daarmee blij maken, dat geeft zin aan mijn leven.
Bij mijn kinderen op school zijn er per klas enkele klasmeters.  Dit zijn ouders die gedurende het schooljaar op tijd en stond zorgen voor een verrassing voor de juf of meester (verjaardag, dag van de leerkracht, afscheid van het schooljaar, ...).  Eén schooljaar heb ik dat kunnen doen en het deed zo'n deugd om de juf zo zien te genieten en glunderen bij de gebeurtenissen.  Met mijn studie is het niet meer combineerbaar en dat vind ik écht jammer.  Vorig jaar waren de ideeën van de klasmeters op en heb ik het bedankspel in elkaar gestoken voor de meester.  Als je zag hoe blij hij en de kinderen waren ... tja ... dat geeft zin aan mijn leven.  Ook heb ik een kleuterjuf genomineerd voor "kleuterjuf van het jaar".
Iemand echt plezieren of blij maken met iets ... dat geeft echt zin aan mijn leven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Graag uw reactie! Dankjewel!