woensdag 3 oktober 2012

Mens en lijden: bespreking extra materiaal

Pesten op school (website http://www.schoolzonderpesten.be )
Op elke school gebeurt het ... pesten.  Kinderen lijden er enorm onder.  Ze worden verdrietig en introvert.  Niet alleen de kinderen die gepest worden, maar ook de kinderen die het zien gebeuren en niet weten hoe ze moeten reageren.  Als ze het gepeste kind helpen, worden ze misschien ook gepest.  Dat willen ze niet.  Het pesten zien gebeuren en het gepeste kind niet helpen, is ook moeilijk voor hen.  Dat strookt niet met "goed doen, goed zijn" waardoor ze in strijd zijn met zichtzelf.  Wat doe je als kind?
De impact die dit lijden heeft, is enorm.  Ze verliezen hun zelfvertrouwen, durven niet goed spreken voor een groep, durven niet goed hun mening te uiten, kruipen in hun schelp, ... .  Die kinderen nemen dat hun hele leven mee.  Pestgedrag moet zo snel mogelijk bij de kern aangepakt worden. Als toekomstige juf is dat heel belangrijk om hier inzichten in te krijgen én durven reageren.  Kort op de bal spelen.  Bij dit lijden is het belangrijk dat er begeleidde gesprekken zijn tussen de dader en het slachtoffer en de omstaanders.  Het is ook belangrijk om de ouders op de hoogte te stellen.

Kindermishandeling (website http://www.kindermishandeling.be )
Als toekomstige juf is het héél belangrijk dat je oog hebt voor gedragsveranderingen of dingen die opvallen waar je het gevoel hebt dat het niet is zoals het hoort (continue blauwe plekken, gebroken armen, kneuzingen, zindelijkheidsproblemen, heel introvert, ...).  Als juf moet je hogere instantie inlichten over het vermoeden van ... .
Het fysieke en/of morele lijden dat sommige kinderen ondergaan, is vreselijk.  Waar je als medemens/juf het kan stoppen (hulp inschakelen) moet je doen. 

Armoede in België
(artikel De Standaard 23 mei 2012)
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120523_020
Een college van mij vertelde dat er tegen 10.00 uur een leerlinge naar haar kwam omdat ze zich niet goed voelde.  De eerste vraag dat ze op het leerlingenonthaal altijd stellen is "Heb je vanmorgen gegeten?"  Hierop antwoordde het meisje "Dat gaat niet, wij krijgen maar 3 sneetje brood voor een hele dag.  Ik eet alleen 's middags en rond 17.00 uur 1,5 sneetje."
Dit schrijnend verhaal kennen nog vele kinderen ...
Als je beseft dat deze kinderen in een klas zitten met kinderen die de laatste nieuwe I-pad, I-pod etc hebben ... dat is pijnlijk.  Dat deze kinderen zien dat andere kinderen koeken in de vuilnisbak gooien omdat ze die "niet-zo-lekker" vinden ...
Het lijden is niet altijd veraf (hongersnood in Afrika) maar zit ook in jouw klas!  Heb hier oog voor en waar kan deel dan eerst met die kinderen.  Leg de nadruk dat voedselverspilling echt niet kan.

Iedereen komt in contact met afscheid nemen ...als je van een kind afscheid moet nemen...is de wereld een hel...
Emma, onze ster aan de hemel ...
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=uyLtYZVWfRs
Het ergste lijden dat er bestaat ... je kind bruusk afgeven ...
je moet er door, maar hoe?  Alleen kan je dit niet, je bent volledig kapot, je kleinste vezeltje is gekraakt, ...
Je hebt anderen nodig... de liefde moet ervoor zorgen dat je terug een sprankeltje licht kan zien ... dat je verder kan, zonder ...
De liefde van je medemensen is de enige redding om je er door te slaan...
en de duizend mooie herinneringen aan een mooi iemand... de liefde van je engeltje krijgt je er ook bovenop...
ik hoop het van harte voor de ouders, broers, zussen, vrienden van elk kind dat uit ons leven is, dat ze de liefde en hulp krijgen om er bovenop te komen ...

Zoals de papa door het lied verwoord "into my arms" ... denk ik dat het enige je nog wil ... is je kind nog eens vasthouden!



Het boek "P.S. Ik hou van jou" van Cecelia Ahern
In dit boek is het ook duidelijk dat de liefde na de dood overleeft.  Dat het ook de liefde is die de pijn verzacht.  Het is de liefde die diegene die achtergebleven is, er bovenop helpt!
Zonder de liefde kan een mens het lijden niet aan ...
Ik koos dit boek omdat het me aangreep hoe de terminale Gerry omgaat met zijn dood.  Hoewel hij verzorgt dient te worden, zorgt hij tegelijkertijd voor zijn vrouw.  Gerry aanvaardde dat hij dood ging.  Terwijl Holly veel tijd nodig had om de dood van Gerry een plaats te kunnen geven. Sommige mensen zijn heel sterk in het aanvaarden van hun lijden terwijl anderen veel hulp en tijd nodig hebben.  Dit boek toont aan dat mensen verschillend omgaan met verlies (lijden).  Iedereen is anders.



Gedichtje van een 8-jarige over de scheiding van haar ouders:
http://www.gedichtenstad.nl/verdriet-gedichten/gescheiden-ouders.html 
Voor een kind blijft een scheiding moeilijk.  In sommige situaties is het beter zo.
Daar heb ik geen oordeel over.
Maar een kind lijdt er door.  Dat geeft dit gedichtje héél duidelijk weer.
Een kind raakt er door verscheurd en verliest de houvast en het geloof in de liefde en verbintenissen.
Als je merkt dat kinderen in je klas, het ongelooflijk moeilijk hebben met een scheiding, help hen dan.  Door een gesprekje of ze een boekje erover te geven of ze eens extra aandacht en begrip te geven.
Er bestaan veel boeken en theaterstukken over scheidingen.

Met deze voorbeelden wil ik aantonen dat het lijden soms zo dichtbij is.  Open je ogen hiervoor en probeer waar nodig en mogelijk is, hierbij te helpen ... zelfs al is een door "het vermoeden van" te durven uit te spreken.  Kinderen/mensen geven op gebied van lijden vaak signalen, maar geen woorden.   Durf de signalen te zien.  En reageer.
Of er vergiffenis kan geschonken worden, is zo van situatie tot situatie en van persoon tot persoon afhankelijk zodat ik daar niet algemeen kan op reageren.
Ik ben symbolisch gelovig dus voor mij is het duidelijk dat "God" niets met het lijden te maken heeft.
Ik heb wel respect voor de mensen die door hun liefde voor God door hun lijden spartelen.  Dat dat hun houvast is.




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Graag uw reactie! Dankjewel!