maandag 8 oktober 2012

Mens en natuur: hoe groen ben ik?



Mijn ex-schoonbroer is een échte groene!  Bij de verbouwingen gebruikten ze zoveel mogelijk ecologische materialen: speciale isolatiematerialen, zonnepanelen, speciale verwarmingselementen, ... .  Er ging een hele studie aan vooraf.
Ze leefden ook héél milieubewust.  Op een gegeven moment waren ze enkele dagen op vakantie en lette ik op hun huis en de beestenboel (schapen, geiten, eenden, kippen, fazanten, ...).  Ik moest een half uur voor ik de afwas ging doen of me wou douchen, de boiler opzetten.  Anders had ik geen warm water.  Ik had het daar ook altijd koud.  Op die manier leven is niet aan mij besteed.
Ik dacht dus altijd dat ik absoluut geen groene was!

Door de leerstof door te nemen en de artikels te lezen, besefte ik dat ik onbewust wel veel met het milieu bezig ben.  Dat het niet in die extreme mate moet zijn om je steentje bij te dragen aan het milieu.
Tot mijn verbazing ben ik zelfs een "groene doener" in de mate van mijn mogelijkheden.
De 4 groepen:
- gelaten ontkenner:
  31% wil niet en doet niet. Ze geloven niet dat hun gedrag invloed kan uitoefenen op het   milieu.
- onschuldige wachter:
   26% wil niet maar doet wel.  Ze zijn goed op de hoogte, maar het minst van allemaal bereid om
   een inspanning te doen
- geremde hoper: 23% wil wel, maar doet niet. Ze vinden milieu belangrijk en zijn bereid om een
   inspanning te doen, maar dat weerspiegelt zich niet in hun gedrag.
- groene doener:  20% wil en doet. Ze vinden milieu belangrijk en dat uit zich ook in hun gedrag.

Ik ben er niet fanatiek in mijn hoofd mee bezig, maar ik gedraag me wel groen.
Ik ben niet diegene die in een of andere vereninging gaat om aan de alarmbel te trekken, maar ik doe wel mee op een individueel niveau.  Waar ik kan, draag ik mijn steentje bij ... .
Ik draag de dieren in mijn hart en kan niet verdragen dat iemand dieren uitdaagt, verwaarloost of achterlaat.
Ik zal reageren als ik ermee in contact kom.
Ik laat het water niet onnodig lopen en doe de kraan toe als ik merk dat mijn vriend of kinderen dat wel doen.  En geef hierbij dan een duidelijke boodschap van verspilling.
Onze toiletten en de buitenkraan zijn op regenwater.
Ik neem bedrukt papier van het werk mee (dat voor de container is bestemd) zodat mijn kinderen op de achterzijde kunnen tekenen, plakken, ... .
Ik erger me als men verlichting onnodig laat branden.  Maar ik vind spaarlampen niet dé oplossing.  Merel haar kamer heeft een gewone lamp en Jitse haar kamer heeft een spaarlamp.  Vooraleer Jitse haar kamer voldoende is verlicht om daar strijk in de kast te gaan leggen, duurt een eeuwigheid.  Het gevaar zit er dus in dat je dat licht op voorhand aansteekt, ondertussen nog allerlei tussendoor doet vooraleer de strijk weg te leggen.  Tot gevolg heeft die lamp toch nog meer verbruikt dan de gewone lamp van Merel die kort aan en uit is geweest.
We gaan altijd met de auto op vakantie en kamperen.  De airco van onze auto is al jaren stuk dus ook hier zijn we in het voordeel van het milieu goed bezig.  Ook al was dat niet doelbewust.
In het speelgoed van Jitse en Merel stop ik heroplaadbare batterijen i.p.v. ze telkens te vervangen.
Ik koop veel speelgoed tweedehands.  Alles is goed afwasbaar en het prijsverschil is groot.
Voor korte afstanden, neem ik de fiets.  

Ik ben wel blij dat ik in de groep van groene doener behoor, zonder dat ik er fanatiek mee bezig ben.
Het is een gewoonte en toeval (o.a. interesse kamperen).

Het moeilijkste vlak om mijn gedrag ecologischer te maken is voeding.
Ik ben opgegroeid op "den buiten" en daar wordt vlees hoog in het vaandel gedragen.  Ik vind dat ook lekker.  Een gewoonte dus ... .  Ik ben niet vertrouwd met vegetarisch eten.  Misschien is het het moment om me daarin te verdiepen en lekkernijen zonder vlees te ontdekken.  Als het zo'n effect heeft op het milieu is het het proberen waard om één dag in de week een maaltijd zonder vlees te bereiden.

Op het vlak van wonen gaat het het gemakkelijkste zijn omdat we daar al bewuster mee bezig zijn.
Onze voordeur en achterdeur geven nog een serieuze tocht.  Zo'n deurborstel zou al een snelle oplossing zijn en heel wat energie besparen qua verwarming.  Nog wat extra letten op de verlichting.  De kinderen hier wat meer attent op maken.  Bij het koken kan ik misschien nog wat meer de deksels op de potten leggen om sneller tot het kookpunt te komen zodat er minder gas verbruikt wordt.
Dit zijn dingen waaraan ik gewoon extra aandacht aan moet schenken.  Eén dag/week geen vlees eten gaat een véél grotere inspanning zijn.

Ik ben ook overtuigd dat veel mensen meer voor het milieu willen doen, maar soms niet de financiële middelen hebben bv. zonnepanelen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Graag uw reactie! Dankjewel!