vrijdag 28 september 2012

Mens en zingeving: mijn geloof

Geloven is ...

Ik ben niet de persoon die houdt van rituelen en gebeden.
Ik geloof wel ... maar ik interpreteer het christelijk geloof symbolisch.
De waarden en de normen die in het geloof zitten, daar leef ik naar...
De tekst van "chiro en zingeving" verwoordt die waarden en normen goed:
http://www.chiro.be/actie/bezinnen-en-stilstaan/visietekst-zingeving-en-chiro
Ik vind het belangrijk dat het dagdagelijkse handelen gericht is op die waarden en normen.
Dat het continue in je zit, dat het mee je persoon is.  Wie je bent.

Geloven in een God en daar echt een personage aan koppelen ... nee dat is niets voor mij.
De verhalen van het testament neem ik niet letterlijk, dus die zaken zijn niet gebeurd in mijn ogen.

Mensen die in God (als figuur) geloven ... die praten tegen God als ze het nodig hebben en kijken dan eerder naar de hemel ...
Wel ... als ik het moeilijk heb of geen keuze kan maken ... dan 'praat' ik ook wel in mezelf ...
weet je ... dat is het stemmetje in me ...
sommigen noemen het een innerlijke godin of het geweten of je ziel of je innerlijke kracht.
Ik vind dat het allemaal andere verwoordingen zijn voor hetzelfde.  Het is mijn innerlijke kracht (of ...) dat zorgt dat ik keuzes kan maken of oplossingen vind of doorzetting krijg om "eruit" te geraken of het goede en kwade kan onderscheiden.
Ik vind dat niet God ... het is gewoon je eigen persoon met je innerlijke krachten.
You don't have a soul.  You are a soul.  You have a body. -  C.S. Lewis

In mijn ogen bestaat God niet, maar ik ben wel gelovig in de christelijke waarden en de normen (de warmte).





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Graag uw reactie! Dankjewel!